DAI MAI: עבר - עתיד - הווה, פריון והריון
תמיד נראה שליצור חיים חדשים זה הדבר הטבעי ביותר; אין מחשבות, אין מאמץ, יש חיבור של הרגע – גוף אל גוף, נפש אל נפש וזהו... הריון נוצר ומבשיל לאורך תשעה חודשים מלאים בהתרגשות. אבל כל מי שמתמחה בפריון או ליווי הריון ולידה יודע שלא תמיד כך הדבר. אלו שמלווים נשים במסע זה מבינים כמה התהליך מורכב ומושפע מכל כך הרבה גורמים, וכל אחד מהם יכול להיות בעל השפעה גורלית ולהוות מכשול בדרך. לאחרונה קיבלנו הזדמנות לחקור את הנושא ממקום יותר אישי ורגשי, ולפתוח דלת להרבה הרהורים מקצועיים. אחד הנושאים עליהם אנו מדברות הרבה הוא המרידיאן המיוחד – DAI MAI.
שלבי הביוץ, ההפריה, ההשרשה וכמובן ההתפתחות והגדילה של העובר, כולם מתרחשים במרחב של Dai Mai, אותו מרחב המאגד ומאפשר את כל סוגי התנועה בגוף. אפשר להגיד שהוא מייצג את החיבור בין הגוף לנפש האדם, ואם הזרימה בו חלקה הוא יאפשר כניסה של חיים חדשים אל תוך הרחם. כשהמרחב המסתורי הזה חסום, עלולים להיות הרבה מכשולים בדרך להריון המיוחל.
משמעות הסימניה של DAI MAI 帶 脈 – רצועה או חגורה אשר מאפשרת רצף וחיבור (כמו שרשרת הרים), ויכולת להוביל ולהדריך שנובעת מהיכולת לחבר ולהחזיק היטב. משמעות נוספת היא – קשרים ויחסים הנמצאים בתקשורת קרובה ופועלים לאותה מטרה. בסימניה יש רעיון של סידור ושליטה, לשמור משהו היטב ובמקום הנכון. כשמוסיפים את הסימניה Dai למילה "חגורה" - משמעות הדבר שהבגדים מסודרים היטב, ללא בלגן. ל-Dai Mai יש תפקיד חשוב של איחוד כל ה-Mai והחזקתם יחדיו, ובנוסף הירמון וויסות התנועה של Mai. זהו המרידיאן היחיד בגוף הזורם בצורה אופקית, חובק את כל המרידיאנים, נותן להם מסגרת ומאפשר זרימה חלקה.
השליטה של Dai Mai, או אולי יותר נכון להגיד המרחב של Dai Mai, נמצא באותו אזור אשר ממנו מתחילה תנועת החיים. זה אזור ה-Bao Zhong – מעטפת ההגנה על החיים ועל העובר, אזור ממנו מתעוררים לחיים המרידיאנים המיוחדים. זה אזור ה-Zhong Jin – מרכז הכוח של השרירים והגידים, המרכז ממנו פורצת תנועה מתוך שפע של דם ונוזלים, אזור המפגש בין יין ליאנג. זה אזור ה-Dan Tian – אזור האדמה והמרכז של האדם שמחובר לשמיים.
אז פירושו של Dai Mai - ללכת בדרך מאוגדת ומאורגנת, לאפשר הליכה או התקדמות בדרך בה כל המרכיבים של הגוף והנפש מאוגדים, מסונכרנים ופועלים למטרה אחת.
כיצד נסללת דרך זו? היא נסללת מתוך חיבור האדם לעבר, לעתיד ולהווה.
העבר – חוויות העבר שלנו ושל "אבותינו" מוטמעות עמוק בתוך התת מודע, במעמקי המים, ומעצבות את הגישה הבסיסית והיצרית שלנו לחיים. הרצון לחיות, לשרוד, להתרבות ולהשאיר שושלת אחרינו וחותם בעולם הזה, הם הרצונות העמוקים השייכים ל-ZHI. מוות של יקירים, יחסים לא פתורים, תאונות דרכים (גם במובן המטפורי), פגיעות ובהלות – הכול משאיר חותם על ה-Zhi של הכליות. הגישה שלנו לחיים משתנה מילדות לזקנה דרך השינוי המתרחש בכליות – מנאיביות טהורה ורצון לטרוף את החיים בכל הזדמנות אפשרית, אל אורך רוח וניתוח תהליכים, אשר מבוסס על ניסיון חיים, פחדים, "כישלונות" ו"הצלחות" העבר ועל הבנה עמוקה, שהזמן אינו "אין סופי". עולם התת מודע כל כך חזק וכל כך משמעותי בניהול חיינו, שאין ספק כי הוא קשור בצורה ישירה גם לשאלה הבסיסית ביותר אותה שואלים הגוף והנפש של האישה – האם אני רוצה ליצור חיים בתוכי? האם אני רוצה ילד? התשובה באה לידי ביטוי במרחב של Dai Mai.
Zu Shao Yin (מרידיאן הכליות) עולה מנקודה Kid10 ומתפצל לשני ענפים המגיעים אל ה-Dai Mai, אחד מקדימה אל אזור CV3,4 והשני מאחורה אל אזור GV4 – BL23,52.
Kid10 – Yin Gu / עמק היין – נקודת He (ים או איחוד). הרעיון בנקודות "ים" הוא איחוד בין הזרימה השטחית והדינאמית יחסית של המרידיאן, אל הצ'י העמוק של האיבר. במקרה של Kid10 – איחוד עם מעמקי המים, מעמקי היין, מעמקי הידע של הגוף. הנקודה מאפשרת חיבור אל התת מודע שלנו, ודרך המשך המסלול אל ה-Dai Mai, מגלמת את האופן בו ה-Zhi שולח אינפורמציה אל ה-Dai Mai ומשתתף בסלילת הדרך להריון.
העתיד – קשור לחזון ולהשראה שלנו להמשך החיים. השורשים שלו עמוקים בתוך העבר, בדיוק כפי שה- Dan (כיס המרה) מושרש עמוק בתוך המים. הענפים שלו גבוהים בשמיים, בדיוק כפי שה-Hun שמימי ולא ניתן להכלה טוטאלית. החזון מתווה לנו את הדרך לעשייה, הראיה למרחק והחיבור אל החלום מעצבים לנו את ההבנה "כיצד אני רוצה להיות" עוד דקה, עד שעה, עוד שנה.
המסלול שמבטא תהליך רוחני זה הוא Zu Shao Yang (המסלול של כיס המרה).
הוא מתחיל מהנקודה GB1 – Tong Zi Liao / חריץ אישון העין או חריץ אישון "הילד" (Zi); ילד נאיבי, טהור, אשר התמצית השמימית עדיין מרוכזת בו. הנקודה מגלמת את אותו המקום בנפשנו בו קיים המושג הנקי "אני רוצה" או "אני רואה"; בלי היגיון, בלי שיפוט, בלי פחדים; אותו מקום ממנו יתחילו הצמצום, ההפרדה בין עיקר לטפל וגיבוש החזון הסופי. ניתן לדמות את המשך זרימת המסלול בראש (כמעט חצי מכל המסלול של כיס המרה), כאותו תהליך רוחני של "הבשלת החזון" או גיבושו של הדבר הנכון והמדויק עבורי. מעניין לראות כיצד נפגש "מגבש החזון" שלנו (Dan) עם המציאות שבחוץ ועם החוקים הקוסמיים דרך המרידיאן הראשי שלו, שנפגש עם ה-Yang Wei Mai מהנקודה GB13 ועד GB21. הדבר מאפשר למקום הנאיבי של "אני רוצה" להבשיל ולהתבגר. כמו לכוון את המיתר שיהיה נעים ומדויק לא רק לאוזן שלי.
השלב הבא לאורך המסלול הוא המפגש עם האיברים: דרך GB22 הוא נפגש עם היינים של היד ובמיוחד עם ה-Xin (הלב), דרך הענף המסתעף של Shou Shao Yin (מסלול הלב); דרך GB24 עם Dan (כיס מרה), Gan (כבד) ו-Pi (טחול); דרך GB25 עם Shen (כליות). בכל זאת צריך לעדכן את כולם בדבר החזון ולגבש את כולם לאותה מטרה של עשייה. האיחוד הסופי מתרחש ב-Dai Mai– בנקודות GB26-28.
GB26 – Dai Mai / מרידיאן החגורה – אזור הנביעה של ה-Dai Mai – החזון מתחיל להתגבש לעשייה.
GB27 – Wu Shu / ציר החמש – ציר אשר מאפשר טרנספורמציה של תהליכים – Wu Xing. כל חמשת האיכויות מסודרות ומאורגנות היטב סביב ציר לצורך עשייה משותפת.
GB28 – Wei Dao / דרך מאוחדת, או דרך בטוחה – מכאן כולם יחדיו יכולים לצעוד בדרך למטרה המשותפת. נמשיך עם מסלול ה-Zu Shao Yang ונראה בנקודה הבאה שזזה למפרק הירך, GB29, את המפגש עם Yang Qiao Mai. משמעות מפגש זה – היא להשריש את הדרך שגובשה בעשייה יומיומית, או להתחיל פיזית ללכת בדרך זו.
מדהים לראות כיצד לאורך מסלול ה-Zu Shao Yang בא לידי ביטוי הרעיון של הורדת החזון אל העשייה בפועל, וכיצד התנועה לעשייה מתחילה מהמרחב של Dai Mai. ניתן להגיד שה-Dai Mai מאפשר לחזון שלנו לרדת גם אל הרחם ולהתחיל בעשייה של התעברות.
ההווה – במובן הרוחני זו הידיעה, המודעות לתהליך המתרחש כאן ועכשיו. הרצון או האינסטינקט שבתת המודע (Zhi) מתחבר עם החלום והחזון של העתיד (Hun) ויחד הם חודרים אל הלב, בדיוק כפי שיש חיבור בין Shou Shao Yin (מסלול הלב) עם Zu Shao Yin (מסלול הכליות) ועם Zu Shao Yang (מסלול כיס המרה). שם, בהיכל ה-SHEN-Spirit, מתעצמת הידיעה לדרך החדשה. האש השמימית, אשר אחראית על הטרנספורמציה הרוחנית של האדם, מעצבת את ה-DAO שלנו. אותו DAO הוא המסננת לכל תהליך אשר יהיה בגופנו. במקום זה אין ספקות, אין חששות ופחדים, אין חלומות. במקום זה יש ידיעה – הריון! עכשיו! אותה ידיעה המוטבעת בתוך דם הלב, יורדת בעזרת Xin Bao (מעטפת הלב) ו-Bao Mai אל מרחב ה-Dai Mai ואל הרחם.
נזכיר כמה נקודות חשובות שממוקמות במרחב זה.
CV7 - נקודת ה-Mu של המחמם התחתון, אזור המטרה של San Jiao ושל Xin Bao , אשר זורמים לשם יחדיו, ו-CV5 (שער האבן) נקודת ה-Mu של San Jiao. לא נכנס לכל הדקויות של שתי הנקודות האלה, אך נזכיר כי הן מגלמות את הרעיון החשוב ביותר לפריון – תקשורת חלקה של צ'י, נוזלים ודם הלב בין שלושת המחממים, כתנאי ההכרחי לגיבוש התמציות לאבן (במובן החיובי, הכוונה לעצב את התמציות לצורה מוצקה – לעובר). מתחתיהן שוכנת CV4 - Guan Yuan / שער למקור, נקודת ה-Mu של Xiao Chang (מעי הדק) ונקודה על Dai Mai (על פי חלק מפרשנים). בנקודה זו יש רעיון של מפגש האש הארצית (Ming Men) עם האש השמימית, ומתוך מפגש זה נובעים החיים, ואת ה"שער למקור" ניתן לפרש גם כשער ל"התעברות".
זהו, התהליך הושלם. כל המרכיבים התאחדו במרחב של ה-Dai Mai: איחוד של Xin (דרך Xin Bao/Bao Mai), של Dan ו-Shen; איחוד של SHEN, HUN ו-ZHI; איחוד של העבר, העתיד וההווה. כעת ניתן להרות. ואם אותו מרחב מסתורי יאפשר תקשורת תקינה ומתשכת בין כולם, נצפה להתפתחות תקינה של הריון ולאותם תשעה חודשים שמלאים בהתרגשות.
לדיון פילוסופי ברפואה סינית לעולם אין סוף, אך אנו תמיד בשאיפה להוריד את התובנות הפילוסופיות לקרקע. הרי בכל זאת הדיון כאן הוא על DAI MAI, שהרעיון הגבוה שלו – כיצד אני מיישם את הדרך הרוחנית בחיי.
מתעוררת שאלה – האם כל בעיית פריון, או הריון לא תקין, היא בעיה של Dai Mai? כמובן שלא. אין ערך לתהליכים רוחניים אם כל המערך הפיזיולוגי והחומרי לא מוכן להביא את הרוח לידי ביטוי. יכולות להיות אין סוף סיבות לחוסר הצלחה להרות או ללדת, ותמיד חשוב לבצע אבחנה מבדלת ולדבוק בה בתהליך הטיפולי. עם זאת בעבור אותן נשים, אשר לא מצליחות להיכנס להריון או חוות היריון קשה מנשוא, בלי סיבה הנראית לעין, ייתכן כי את התשובות ואת הכיוון הטיפולי יש לחפש ב-DAI MAI.
עריכה לשונית: איילת בלומנפלד
לקבלת פרטים על סמינר פריון "מחט מניבה" - ניתן להיכנס כאן.
לקבלת פרטים על סמינר "מחט חבויה - עבודה עם 8 המיוחדים בדיקור" - ניתן להיכנס כאן.